การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาปัจจัยที่มีผลต่อความตั้งใจปฏิบัติตามกฎหมายภาษีเงินได้นิติบุคคลของSMEs และพัฒนาโมเดลความสัมพันธ์เชิงสาเหตุของปัจจัยที่มีผลต่อความตั้งใจปฏิบัติตามกฎหมายภาษีเงินได้นิติบุคคลของSMEs ใช้แบบสอบถามที่พัฒนาขึ้นจากแนวคิดทางทฤษฏีพฤติกรรมผู้เสียภาษีและผลการวิจัยในอดีตที่เกี่ยวข้อง โดยผ่านการตรวจสอบความถูกตองเนื้อหาจากผู้ทรงคุณวุฒิด้านภาษีอากรและสมาคมสานักงานบัญชีคุณภาพ และตรวจสอบความเชื่อมั่นด้วยการทดสอบค่า Cronbach's Alpha ได้เท่ากับ .875 ในการเก็บรวบรวมจากกลุ่มตัวอย่างที่ประกอบด้วยผู้ทาบัญชี ผู้สอบบัญชีภาษีอากร และเจ้าหน้าที่สรรพากรในส่วนงานการตรวจสอบภาษี ได้จานวนทั้งสิ้น 619 คน(อัตราการตอบกลับเท่ากับ 41.27%) และวิเคราะห์ข้อมูลด้วยวิธีการวิเคราะห์ปัจจัยเชิงยืนยัน และเทคนิคการวิเคราะห์สมการโครงสร้าง
ผลการวิจัย พบว่าโมเดลมีความสอดคล้องกับข้อมูลเชิงประจักษ์ที่ค่าสถิติ X2/df = 1.73, GFI = 0.94, AGFI = 0.92, CFI = 0.98, TLI = 0.90, RMSEA = 0.034, SRMR = 0.066 โดย
1) การวิเคราะห์องค์ประกอบเชิงยืนยัน ทั้ง 5 ปัจจัย ได้แก่ ปัจจัยด้านประมวลรัษฎากรและ
การบังคับใช้ ด้านมาตรส่งเสริมทางภาษีเงินได้นิติบุคคล ด้านระบบการจัดเก็บภาษีเงินได้นิติบุคคล ด้านสภาพแวดล้อมทางธุรกิจ และทัศนคติผู้เสียภาษีของSMEs แสดงให้เห็นว่าผลการทดสอบ ผ่านเกณฑ์ดัชนีความสอดคล้องกลมกลืนของโมเดลกับข้อมูลเชิงประจักษ์ ซึ่งเป็นไปตามสมมติฐานการวิจัย
2) โมเดลความสัมพันธ์เชิงสาเหตุของปัจจัยที่ส่งผลต่อความตั้งใจปฏิบัติตามกฎหมายภาษีเงิน
ได้นิติบุคคลของSMEs ที่พัฒนาขึ้น มีความเหมาะสมและสอดคล้องกับข้อมูลเชิงประจักษ์ ดังนั้นปัจจัยด้านมาตรส่งเสริมทางภาษีเงินได้นิติบุคคล ด้านระบบการจัดเก็บภาษีเงินได้นิติบุคคล ด้านสภาพแวดล้อมทางธุรกิจ และทัศนคติผู้เสียภาษีของSMEs เป็นปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อความตั้งใจปฏิบัติตามกฎหมายภาษีเงินได้นิติบุคคลของSMEs
3) ผลการตรวจสอบความสอดคล้องของโมเดลความสัมพันธ์เชิงสาเหตุ พบว่าปัจจัยด้าน
ต่างๆ ยกเว้นปัจจัยด้านประมวลรัษฎากรและการบังคับใช้ ต่างมีอิทธิพลทางบวกต่อความตั้งใจปฏิบัติตามกฎหมายภาษีเงินได้นิติบุคคลของSMEs โดยปัจจัยด้านทัศนคติผู้เสียภาษีของSMEs มีอิทธิพลทางตรงมากที่สุด รองลงมาได้แก่ ปัจจัยด้านสภาพแวดล้อมทางธุรกิจ และปัจจัยด้านมาตรการส่งเสริมทางภาษี นอกจากนี้ ปัจจัยด้านสภาพแวดล้อมทางธุรกิจ ปัจจัยด้านระบบการจัดเก็บภาษี มีอิทธิพลทางตรงต่อปัจจัยด้านทัศนคติผู้เสียภาษีของ SMEs
The research aims to study the factors affecting on corporate income tax compliance intention of SMEs and develop a causal relationship model of the influencing factors on the intention to comply with the corporate income tax laws of SMEs. Use questionnaires developed from the taxpayer behavior concepts and prior research findings, was verified content validity by taxation expertise and the experts from Association of Quality Accounting Firms and tested reliability with Cronbach's Alpha test of .875. The data collected from a sample group consisting of a bookkeepers, tax auditors and revenue officers in the tax audit sector was the total of 619 people. (response rate = 41.27%). The data analysis was processed by the method of confirmatory factor analysis and structural equations model techniques.
Results indicate an excellent fit between the model and observed data. The overall fit indices of the structural equation model are as follows: χ2/df = 1.73, GFI = 0.94, AGFI = 0.92, CFI = 0.98, TLI = 0.90, RMSEA = 0.034, SRMR = 0.066 The findings are as follows;
1) The Confirmatory factor analysis for the five factors such as revenue code and the enforcement factor, corporate income tax promotion measures, corporate income tax collection system, business environment, and taxpayer attitude of SMEs showed that the test results passed the conformity index criteria of the model with the empirical data which is based on the research hypothesis.
2) A causal relationship model of factors affecting the intention to comply with the corporate income tax laws of SMEs developed are appropriate and consistent with empirical data. So the corporate income tax promotion measures, corporate income tax collection system, business environment, and taxpayer attitude of SMEs are the factors influencing the intention to comply with the corporate income tax laws of SMEs.
3) The results of the verification of the consistency of the causal relationship model found that all factors except for the revenue code and their enforcement factor had a positive influence on the intention to comply with the corporate income tax laws of SMEs. By taxpayers attitude of SMEs factor has the most direct influence, followed by business environment factor and tax promotion measure factor . In addition, the business environment factor, taxation system factors have direct influence on taxpayer attitude of SMEs factor.